TransISTor 2010 – A doua zi

A doua zi la TransISTor a fost foarte plină. Am învățat programare, am explorat în detaliu diversele metode de catalogare a operelor de artă complexe – multimedia, instalații, artă electronică/digitală/analogică -, am asistat la rememorarea momentelor de pionierat într-ale video-artei și seara am participat la un concert surpinzător de plăcut de musique concrète pe principii acusmatice.

Filmulețul de mai sus aparține lui Jer Thorp, programator extraordinaire în Processing. Tocmai a fost adăugat în expoziția online de pe siteul Processing.org. Jer ne-a învățat pe cei prezenți cum să programăm fără frica de a distruge calculatorul sau proprii nervi și cum să folosim Processing pentru vizualizarea de date. Îi voi fi mereu recunoscător pentru imboldul dat în a încerca să îmi transpun ideile în practică.

Înainte de a începe sesiunea de programare, Jer ne-a explicat că  Processing este un mediu de programare bazat pe Java, un program care te ajută să faci programe. Poate fi folosit ca un carnețel de schițe pentru programe care vor fi realizate în alte medii de programare mai târziu, un mediu în care să faci foarte rapid prototipuri. Avantajele sale sunt că e rapid, gratis, cu sursă deschisă (open source), poate fi dezvoltat ușor, are o comunitate foarte mare și prietenoasă și poate fi folosit pentru a învăța și preda programare chiar și copiilor. Problemele sale constau în dificutăți în distribuția rezultatelor (ai nevoie de pluginul de Java pentru a accesa programele) și viteza scăzută în cazul unor programe extrem de complexe. Rezultatele unor proiecte sunt însă cu adevarat spectaculoase:

  • We feel fine – funcționând de peste 6 ani deja, este probabil cel mai complex și programul cu cel mai mare set de informații creat până acum în Processing. A început să fie folosit în cercetări ale emoțiilor umane, chiar dacă inițial a avut intenția de a realiza un portret artistic al emoțiilor exprimate online. Există și o carte, We Feel Fine: An Almanac of Human Emotion, bazată pe acest proiect. Baza de date este imensă, și se pot accesa informații legate de emoțiile diferitelor grupuri umane. S-a descoperit de exemplu că bărbații de 30 de ani de acum sunt mai puțin fericiți decât bărbații de acum 5 ani.

  • Processing poate fi folosit nu doar pentru vizualizări de date sau animații pe calculator, ci și pentru crearea de obiecte fizice. Site-ul Nervous System este un exemplu de aplicare a îmbinării dintre Processing și lumea bijuteriilor. Toate bijuteriile sunt create în Processing și apoi sunt transmise unei mașini care le crează întocmai în diverse materiale – metale, silicon, plastic, cauciuc. Multe dintre ele sunt inspirate din natură și au o formă organică.

  • Body Navigation este un proiect care combină dansul contemporan cu interactivitatea. Filmulețul de mai sus este un rezumat al implementării proiectului la Teatrul Danez al Dansului în Copenhaga, 2008.

sd800 e1273581261894  TransISTor 2010 – A doua zi

  • După cum bine se vede mai sus, cele trei religii, creștinismul, islamismul și mozaismul, au foarte multe în comun. Proiectul Similar Diversitiy a luat toate cuvintele care apar în versiunile în engleză a celor trei cărți sfinte și le-a analizat. Cu cât este mai des întâlnit un cuvânt, cu atât e mai vizibil. Sub cuvinte apar verbele cu care sunt folosite, iar semicercurile gri de deasupra trasează legăturile dintre diversele cuvinte.

  • Bineînțeles că se pot crea și jucării sonore în Processing. Una extrem de simplă și care poate deveni fie foarte relaxantă, fie foarte enervantă, e Balldroppings. Este foarte intuitivă și oricine o poate folosi, fără prea multe instrucțiuni.

  • Commons Explorer e un program creat de Mitchell Whitelaw care permite vizulizarea bazelor de date de imagini, folosind metatagurile pentru a realiza legături între diferitele imagini. Acest proiect folosește imaginile din domeniul public puse la dispoziție de diverse arhive sau biblioteci din întreaga lume. Este foarte proaspătă abordarea și foarte utilă. Cine știe, poate pe viitor va deveni standard în reprezentarea colecțiilor imense de imagini.

  • Dar nu doar textul poate fi analizat, așa cum am văzut mai sus, ci și filmele. Cinema Redux este un proiect realizat de Brendan Dawes. Orice film în format digital poate fi analizat: se ia câte un frame o dată pe secundă și se realizează astfel o amprentă unică pentru fiecare film în parte. Se poate dovedi un instrument extrem de util celor care studiază filmele sau doresc să le analizeze dintr-o perspectivă nouă.

După prezentarea aceasta ne-am sufulcat mânecile și am trecut la treabă. De la primul program care nu e deloc spectaculos:

line (0, 0, 100, 100); – // nu face altceva decât să deseneze o linie

până la coduri complexe cu void setup și void draw, folosind zgomot Perlin în locul funcției random pentru a obține rezultate mai apropiate de cele naturale,  au fost două ore fascinante de mers de-a bușilea prin Processing. Cel mai complex cod la care am ajuns este acesta:

import processing.pdf.*;
import processing.video.*;
//container: water myGlass;
float currentRotation = 0;
//Perlin Noise
float perlinPosition=0;
float perlinSpeed=0.01;
MovieMaker mm;
void setup () {
size (500,500);
background (255);
smooth ();
noiseSeed(1);
mm = new MovieMaker(this, width, height, “coil.avi”,
30, MovieMaker.JPEG, MovieMaker.HIGH);
// beginRecord(PDF, “coil.pdf”);
}
void draw () {
//am mutat punctul central
translate (250, 250);
//roteste linia de mai jos:
//PI – roteste 180 de grade
//PI/2 – roteste 90 de grade
rotate (currentRotation);
//desenez din noul punct
stroke (0,100);
float radius = noise (perlinPosition) * 200;
line (0,0, radius, 0);
ellipse (radius,0,4, 4);
currentRotation = currentRotation + 0.015;
perlinPosition = perlinPosition + perlinSpeed;
mm.addFrame();
}
void keyPressed() {
//save(“coil.jpeg”);
// endRecord ();
mm.finish();
exit();
};

import processing.pdf.*;import processing.video.*;
//container: water myGlass;float currentRotation = 0;//Perlin Noisefloat perlinPosition=0;float perlinSpeed=0.01;
MovieMaker mm;
void setup () {  size (500,500);  background (255);  smooth ();  noiseSeed(1);    mm = new MovieMaker(this, width, height, “coil.avi”,                       30, MovieMaker.JPEG, MovieMaker.HIGH);
// beginRecord(PDF, “coil.pdf”);}

void draw () {  //am mutat punctul central  translate (250, 250);  //roteste linia de mai jos:  //PI – roteste 180 de grade  //PI/2 – roteste 90 de grade  rotate (currentRotation);  //desenez din noul punct  stroke (0,100);
float radius = noise (perlinPosition) * 200;  line (0,0, radius, 0);  ellipse (radius,0,4, 4);
currentRotation = currentRotation + 0.015;  perlinPosition = perlinPosition + perlinSpeed;  mm.addFrame();
}
void keyPressed() {  //save(“coil.jpeg”);  // endRecord ();  mm.finish();  exit();};

Chiar dacă nu este spectaculos, vă voi spune doar că de fiecare dată rezultatul va fi unic, irepetabil. Puteți exporta filmul dacă apăsați pe orice tastă în momentul în care doriți să îl opriți. Processing se poate descărca de aici: http://processing.org/download/

Processing este un mediu de programare aproape pentru copii. La final, am aflat că există programe concepute special pentru a învăța copiii să programeze: Logo, creat în 1967 este cel mai vechi dintre el, dar mai sunt și altele.

În partea a doua a zilei Gabriela Blome a prezentat diverse metode de vizualizare a arhivelor artistice. Împreună am explorat siteuri precum Ubu.com – siteul creat de Keneth Goldsmith, și el prezent la TransISTor în ultima zi -, cu o interfața minimalistă, realizat complet in HTML până la siteurile extrem de complexe ale arhivei Ars Electronica. Au fost prea multe detalii pentru a le reține, dar vă invit să accesați fiecare site în parte:

Ultima parte a fost dedicată unei discuții deschise despre apariția artei video și cum a evoluat ea începând cu anii 1970, la care au participat Woody Vasulka, Don Foresta și Pavel Smetana. Filmulețul de mai jos este un fragment în care Woody Vasulka este suprins povestind despre începuturile Kitchen-ului din New York.

Seara a avut loc concertul lui Daniel Terrugi, cel care avusese prezentarea despre conservarea digitală din ziua precedentă. Muzica sa face parte din curentul muzicii concrete și este influențată de teoriile lui Pitagora și de acusmatică. A explicat teoria sa despre cele 4 spații ale muzicii și istoria Grupului de Cercetări Muzicale din cadrul INA, al cărui director este. Concetrul a fost o experiență extrem de plăcută, surprinzătoare chiar. Cele 8 boxe dispuse circular își pasau sunetul când în sensul acelor de ceasornic, când la întâmplare. Sunetele chiar dacă nu erau naturale, nu erau deloc disconfortante, ba chiar dimpotrivă. Timpul a trecut neobservat cât timp am ascultat cu ochii închiși.

IMG 8238 e1273587344541  TransISTor 2010 – A doua zi

Leave a Reply